Varžtinės jungtys yra labiausiai paplitęs surenkamojo gelžbetonio konstrukcijų jungimo būdas suteikiantis minimalias laiko ir darbo jėgos sąnaudas statybos aikštelėje. Tokios jungtys leidžia lengvai išardyti konstrukcijas dėl naudojamų atsukamųjų varžtų.
Šiuo metu yra mažai standartų, reglamentuojančių konstrukcijų išardymo galimybę. Populiariausias standartas yra ISO 20887 „Tvarumas pastatuose ir inžineriniuose statiniuose – Projektavimas išardymui ir pakartotiniam naudojimui – Principai, reikalavimai ir pritaikymas”.
2019 metais „Peikko“ atliko pirmąjį bandymą naudojant trumpas surenkamojo gelžbetonio kolonas ir pamatinius blokus. Bandymas parodė, kad varžtinių jungčių išardymas yra daug paprastesnis negu buvo tikėtasi iš pradžių. Toks rezultatas paskatino imtis didesnės apimties bandomojo projekto 2021 metų pabaigoje. Šiame projekte visas surenkamojo gelžbetonio karkasas su DELTABEAM® Green kompozitinėmis sijomis buvo surinktas, išardytas ir dar kartą pakartotinai surinktas.
Norint įvertinti išardymo ir pakartotinio panaudojimo privalumus išardomas karkasas buvo lyginamas su identiškos struktūros karkasu, nepritaikytu išardymui. Ekonominis ir aplinkosauginis poveikis buvo išreikštas skaičiuojant kaštus (EUR) ir anglies dvideginio (CO2) kiekį kilogramais. Tyrimas parodė, kad šiuos kaštus galima padengti efektyviu pakartotiniu konstrukcijų naudojimu.
Buvo nustatyta, jog varžtinės jungtys atitinka ISO 20887 principus. Bandomasis projektas parodė, kad dabartinės jungtys leidžia efektyviai išardyti ir pakartotinai naudoti surenkamasias konstrukcijas. Taip pat toks pakartotinis naudojimas duoda aiškius ekonominius ir aplinkosauginius privalumus lyginant su panašiomis apkrovas laikančiomis jungtimis, kurios neturi pakartotinio naudojimo galimybės.
Jaakko Yrjölä
M.Sc.
Senior Manager,
Sustainability & Research
Peikko Group Corporation
Patience Wanjala
M.Sc. Construction Project Management
Junior R&D Engineer
Peikko Group Corporation